Nårhmen du skal jo bare tænke positivt..eller hvad?

By 26/04/2017 Ikke kategoriseret

I dag har de fleste mennesker hørt, at det er godt at tænke positivt. Der er en kæmpe industri, der handler om at lære at tænke mere positivt. Og det er for så vidt rigtigt nok – undersøgelser viser, at mennesker der kan tænke positivt om deres liv, er mindre stressede, klarer modgang bedre, har mere succes og er mere kreative. Så langt så godt.

For at lære at tænke mere positivt, bruger mange de såkaldte ”affirmationer”, der er positivt ladede sætninger som man siger til – og om – sig selv. Tanken er, at man på den måde at vænne sin hjerne til at tænke i nye baner. Det er der sådan set heller ikke noget galt i, bortset fra at det er en meget forsimplet måde at tænke forandringer på, og jeg har ofte klienter som siger:

”hvorfor kan jeg ikke få det til at virke?”

”Nu har jeg brugt positive affirmationer i så lang tid, hvorfor er jeg så stadig ikke glad? Hvorfor føler jeg mig stadig utilstrækkelig? Hvorfor er jeg stadig sårbar overfor andres meninger?”

Svaret er sådan set ret enkelt: Fordi det du siger, er for langt fra din hjernes virkelighedsopfattelse, og så afviser den det.

Hvis ikke din hjerne TROR på at du kan få succes med det du gør, så vil den nægte at samarbejde om at bruge ressourcer på det. Så hvis du dybest set er overbevist om at du ikke er værd at elske, så kan du stå nok så mange gange og sige ”jeg er god nok som jeg er” – det bliver kun ord, og du vil sandsynligvis ende med at bruge din manglende succes som bevis for at du ikke er god nok.

På samme måde kan du ikke stå i virkeligt elendig situation, og så sige ”jeg elsker mit liv” og tro på det.

Det er – for nu at sige det rent ud af posen – som at male glasur på et lort, og insistere på at det er en kage.

Det virker ikke. Dine problemer forsvinder ikke, du vil opleve at du kommer ud for de samme ting igen og igen, som ”beviser” dine indre overbevisninger. Det var for godt til at være sandt. Du vidste det ikke ville virke. Den slags sker altid for dig.

Fortvivl ikke. For naturligvis kan det lade sig gøre at omprogrammere din hjerne – du skal bare forstå, at du ikke kan komme fra punkt z til punkt a i et spring. Men ved at vælge sætninger der bringer dig et LILLE skridt længere op ad trappen, vil du kunne flytte tingene. I stedet for at sige “jeg elsker mig liv” når det føles som om verden ramler, så prøv noget der føles sandt og så arbejd dig “opad”: “I det mindste er min kaffe varm”….”well, jeg har da øvelse i at stå i lort til halsen”….”Jeg ved faktisk at jeg har klaret svære situationer før”…”tingene plejer at løse sig for mig”…”jeg kan godt klare det her”…

Kan du se hvad jeg mener?

Tålmodighed og vedholdenhed er vejen frem. Forstå at omprogrammeringer er en proces, og det tager tid. Det er ok!! Alle dem der lover dig at ”du bare skal” og ”5 lette trin til succes” – de lyver for dig, og gør din rejse mere besværlig – for der må være noget galt med DIG, når det nu ikke virker…

Så her får du et visuelt redskab, til at forstå hvad jeg mener med ”små trin”. Den kaldes ”følelsestrappen” og jeg ved faktisk ikke hvem der oprindeligt fandt på den. Selvom den på ingen måde er udtømmende, så er den faktisk et glimrende redskab til at forstå hvorfor det giver modstand når man forsøger et mentalt ”spring” der er for ”langt”

følelsestrappen

 

Der er også den mulighed slet ikke at bruge affirmationer. Den tager vi næste gang 😉

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tilmeld dig og få en gratis gave!

Tilmeld dig og få en gratis gave!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de nyeste opdateringer. Du får også en gratis gave!

Klik HER for at download uden tilmelding.

Samtykke

Tak! Du vil få en e-mail snarest med et link til din gratis gave.